thajské ostrovy - pláž phra nang

Thajské ostrovy – potulky za gýčovými plážami

Thajsko si získalo srdcia mnohých turistov najmä vďaka desiatkam nádherných ostrovov v Andamanskom mori s priezračnou vodou a krásnými bielymi piesočnými plážami. Na našich potulkách Thajskom sme sa vybrali hneď na niekoľko výletov loďkami, aby sme preskúmali viaceré z týchto morských pokladov. Za 6 dní sme na Krabi podnikli 3 celodenné výlety a navštívili sme až 11 ostrovov.

Výlety na thajské ostrovy z Krabi

aonang beach krabi

V letovisku AoNang síce máte 2 veľké pláže, no vačšina ľudí uprednosťní toto miesto skôr ako základňu na množstvo výletov do okolia. Z množstva ostrovov sú najobľúbenejšou voľbou Phi Phi, ktoré vo filme pláž preslávil Leonardo Di Caprio. Thajské ostrovy Phi Phi sú prekrásne, no budete možno sklamaní húfmi turistov so selfie tyčami všade okolo vás, špeciálne na filmovej Maya Beach je to počas celého roka hlava na hlave. My sme sa rozhodovali medzi Hong Islands a „4 islands tour“ a keďže sme nechceli stráviť na loďke niekoľko hodín, uprednostnili sme 4 ostrovčeky hneď v blízkosti. Cena tohto výletu sa pohybuje od 500 – 1200 bahtov (12,5 – 30€) v závislosti od vašej šikovnosti a vôle zjednávať. Cesta tradičnými thajskými loďkami s motorom na dlhom chvoste (longtail boat) vychádza približne o 200-300 bahtov lacnejšie, ako varianta s rýchlym motorovým člnom (speedboat). My sme za výlet platili 900 bahtov na osobu vrátane všetkých poplatkov, čo niektorí úspešnejší zjednávači nakoniec doplácali na mieste (napr 200 bahtov za vstup do národného parku atď), čiže určite sa pri dohadovaní ceny výletu spýtajte, či je všetko v cene zahrnuté.  Na výlety loďkou si zoberte crocsy alebo šlapky a rovno plavky, pretože na loď aj z lode sa často brodíte vodou, keďže nie všade sa dá zaparkovať až úplne na pláž.

1| Phra-Nang

Prvou zastávkou na výlete bola pláž Phra-Nang za jej slávnejšou kamoškou Railay beach. Na privítanie jednu účastníčku zájazdu okradli krpaté opice, ktoré zbadali v jej priehladnej igelitke trs banánov. Behom pár sekúnd desiatka opíc zdrhla aj s korisťou späť do minidžungle za plážou pred  miestnym strážnikom, ktorý si zbojníkov všimol a začal zaháňať prakom. Potom sa už opice ulakomili na triedenie odpadkov. Väčšina turistov sa vybrala buď k lezeckej stene, alebo k asi 500m vzdialenej jaskyni, v ktorej miestni uctievajú bohyňu plodnosti. Malované drevené falusy rôznych veľkostí a vonné tyčinky pôsobia na jaskynnej pláži naozaj zaujímavo, no nezaradil by som to medzi najväčšie highlighty výletu 😉

2| Chicken Island

Thajské ostrovy - Chicken island

Asi po hodinke sme dorazili ku kuraciemu ostrovčeku, ktorý je tak prezývaný, pre skalu trčiacu ponad lesy s tvarom kuracej hlavy. Pri tomto ostrove sme sa asi 20-30 minút šnorchlovali, ale rybiek nebolo príliš veľa a viditeľnosť nebola tiež veľmi oslnivá, možno preto, že sme už boli mimo sezóny a v noci boli búrky.

3| Tup Island

Thajské ostrovy - Tup island

Fotogenická piesočná promenáda, ktorá za odlivu spája 2 ostrovy sa nám bohužiaľ neukázala pre spln a vysokú hladinu. Sprievodkyňa nás motivačne odhovorila, že tým pádom ani nemusíme zastavovať, nech si spravíme pár fotiek z loďky a fičíme ďalej na obed.

4| Poda island

Koh Poda bol najkrajší ostrovček z celodenného výletu. Keď sme prišli, obedovali tam síce asi všetky výletné lode z okolia a tak to na pláži vyzeralo viac ako parkovisko v prístave. Sprievodkyňa s kapitánom lode vybrali z lode jedlo a mali sme piknik na pláži. Postupne loďky zdvíhali kotvy a pred nami sa vynáral nádherný pohľad na bielu pláž a „dračie zuby“, skaly vykúkajúce z nádherného Andamanského mora. Približne po 2 hodinách fotenia a leňošenia sme zamierili naspäť do Ao Nangu.

thajské ostrovy pri krabi

Výhodou tohto výletu je, že uvidíte viacero ostrovov a nikde nepôjdete viac ako 30 minút loďkou, na druhej strane možno lepší zážitok ísť len na jedno miesto (railay beach a phra nang, alebo len Poda) a tam si užiť radšej celý deň.

Koh Lanta

Ko Lanta - long beach

Po piatich dňoch v turistkom letovisku Krabi sme sa presunuli niekoľko hodín južne na bohom zabudnutý ostrov Koh Lanta. Cesta stála 400 bahtov a trvala približne 3 hodiny aj s krátkou asi 10 minútovou plavbou trajektom. Tento ostrov ponúka nádherné dlhé a doslova „vyľudnené“ pláže, takmer neporušenú prírodu a oveľa autentickejšiu atmosféru.

Nad hlavami nám na pláži krúžili morské orly, večer kvákali všade ropuchy, cez deň sa opalovali jašterice a po ceste na raňajky sme z bezpečnej diaľky asi 20 metrov videli obrovského varana škvrnitého. Aj keď sa nám prvé 2 dni páčilo byť na pláži, kde široko ďaleko nebolo takmer ani nohy, vybrali sme sa aj tu spoznávať okolité ostrovčeky.

Šnorchlovacia „4 islands tour“ po druhé

Keďže na prvom šnorchlovacom výlete sme videli 2 rybičky, povedali sme si, že thajské ostrovy na juhu takmer bez turistov budú mať určite menej vyplašených morských obyvateľov. Za 800 bahtov sme si kúpili výlet aj s obedom a zapožičanou šnorchlovacou výbavou. Ako je v Thajsku dobrým zvykom, ak sa neveziete v autobuse alebo v tuk-tuku, zvyčajne to je na korbe nákladného auta. Po ceste možno uvidíte aj 5 detičiek (max 10 ročných) na motorke, alebo zopár školáčok, miestami sa pri ceste len tak prechádzajú opice. Nás viezli na pickupe spolu s „ukecaným“ nemeckým párom do starého prístavného mesta Lanta Town, odkiaľ sme sa tradičnou long-tail boat s moderným kormidlom k prvému ostrovu plavili asi 40-45 minút.

1| Batmanov ostrov

batmanov ostrov Ko Ma

Na maličkom ostrovčeku Ko Ma bývajú všetci batmanovi bratranci. Asi 30 centimetrové netopiere spia dolu hlavou na skale a nevnímajú loďky plné turistov, ako si ich dychtivo fotia. Občas niektoré síce zaškriekajú, ale to len tak, aby sa nepovedalo.

2| Koh Chuak

Šnorchlovanie pri ostrovoch Koh Chuak a Koh Ma bolo krásne, okrem húfov žltých pásikavých „tigerfish“ sme videli aj zopár iných druhov  rybiek a koraly. Prvých 10-15 minút budete dosť zápasiť s plávacou vestou, ktorú aj kvôli iným lodiam odporúčajú mať stále na sebe ale potom si môžete užívať malé nebojácne rybky, ktoré sa najviac potešia ak si do vody zoberete trochu ryže, banán, alebo inú pamlsku.

3| Koh Mook

Emerald cave je podmorská jaskyňa, ktorá tunelom vedie až na maličkú schovanú pláž vo vnútri skalnatého ostrova. Aj napriek desiatkam turistov okolo vás a miestami klaustrofobické pocity v slabo osvetlenom podmorskom tuneli, ide podla mňa o skvelý zážitok. Rada pre slabšie povahy, zoberte si radšej vlastnú baterku napr. na mobile vo vodotesnom obale.

4| Koh Ngai

Nádherný ostrov s bielou piesočnou plážou Koh Ngai bol krásnou bodkou za pekným výletom. Jeden pár, ktorý s nami bol na lodi na tomto ostrove ostal na jednu noc s tým, že na ďalší deň ich mali s inými výletníkmi zobrať naspäť. Keby sme mali viac dní na Koh Lante, možno by sme práve na tomto ostrovčeku prespali aspoň na jednu noc aj my.

Koh Lanta - thajské ostrovy

Spoznávanie mangrovníkov

Šnorchlovania sme už mali dosť. Dohodli sme sa, že sloníkov týrať nechceme a preto sme si vybrali ďalší výlet s kajakovaním a spoznávaním zvieratok v mangrovníkových lesoch. Ak náhodou neviete, čo je mangrovník, je to viac ako 50 druhov stromov, ktoré dokážu koreniť aj v slanej morskej vode a vyskytujú sa najmä na miestach, kde sa vlievajú rieky do mora. Patria medzi najstaršie stromy na planéte a sú veľmi dôležité nielen ako ochrana pred hurikánmi a tsunami, keďže tlmia náraz prívalovej vlny, ale filtrujú aj opačným smerom všetky odpadky z pobrežia, ktoré by sa dostali do mora a vyhubili morský život a koraly. Práve v mangrovníkovom lese sme začali náš tretí celodenný výlet. Už pri nasadaní do lode sme mohli spoznať jedinečné živočíchy. Pózovať na fotku nám nechcel „mudskipper“, zvláštna rybka, alebo skôr mlok, ktorý dokáže byť dlhý čas aj mimo vody. Nafotil som si aspoň krásnych farebných Fidler krabov, ktorých samčekovia majú jedno obrovské klepeto určené na boj a druhé malé na kŕmenie.

fidler krab

1| Koh Aung

Prvou zastávkou bol ostrovček, ktorý ani nenájdete na mape. 20 metrov štvorcových pevniny trčí nad hladinou len ako rozhľadňa pre stroskotancov.

2| Koh Talabeng

Pri ostrove Talabeng sme vyrazili sme na kajakoch spoznávať krásne zákutia a skalné formácie. Podmorská jaskyňa, visiaca hadia hlava, či skala v tvare slona boli naozaj nádherné a trošku športu po pár dňoch leňošenia na pláži nezaškodilo. Nezabudnite, že aj v kajaku bude rovnaké teplo a dobré si aj na kajak zobrať aspoň 1 fľašu vody a priebežne dopĺňať tekutiny.

3| Koh Bubu

Na tento výlet sme išli úplne mimo sezóny a na 20 miestnej lodi sme boli len 4 a to so starším párikom, ktorý uprednostnil rybačku pred kúpaním a opalovaním. Išli sme teda rýchlejším tempom, všetko popozerali oveľa skôr ako väčšie skupinky a na ostrov Bubu sme priplávali ako prvá loď. Okrem nás na ostrove bola len bufetárka a zopár jašteríc. Nádherný ostrov sme mali len pre nás asi pol hodinu a potom ho obsadili asi 10 ďalší turisti.

Tak sa nám na tomto maličkom ostrove zapáčilo, že sme sa vybrali aj do „vnútrozemia“. Cestička po pár metroch skončila, my sme sa začali driapať pomedzi liany a rôzne stromy a kde tu sme sa vyľakali, keď kúsok od nás vystrašene vybehla jašterica (alebo občas aj varan). Povedali sme si, že veď len tu zbehneme na nejakú pláž kde nikto nie je, potom sme sa poprechádzali ďalej, prebrodili okolo skál na ďalšiu krásnu plážičku a zrazu niet cesty späť do lesa. Asi po 40 minútach sme začali byť nervózni, že nás tam nechajú a so srdcom v hrdle som sa predieral pomedzi husté rastliny a dúfal, že nestupím na nejakého hada, alebo jedovatú žabu 😉 Nakoniec sme sa trošku spotení a doškrabaní úspešne vrátili na loďku a hurá za opičkami.

4| Kŕmenie opíc

V ústí rieky v mangrovníkovom pralese Thung Yee Peng sme mali poslednú zastávku pred návratom do prístavu. Ako sme sa začali blížiť k stromom prvé opice nám začali skákať na palubu. Behom pár sekúnd ich bolo na lodi asi 20 a čakali, aké dobroty pre nich máme prichystané. Sprievodca im začal hádzať šupky z melóna a ananásu, ktoré sme pojedli na výlete a opičky si ich ochotne trhali. Neskôr sme ich mohli kŕmiť aj z ruky a taktiež trošku malé smädné smraďošky aj napojiť. Kŕmenie opíc bolo jednoznačne najsilnejší zážitok a keď sa vyberiete do Thajska, odporúčam určite práve výlet do mangrovníkových lesov.

opice thajsko

Verím, že aspoň niektorým vám pomôžu tieto riadky pri výbere výletu z Krabi a Koh Lanty, prípadne nám napíšte do komentárov, ktoré Thajské ostrovy sa páčili najviac vám 😉

Páčil sa ti článok? Daj o nom vedieť známym: