Istanbul – mesto na dvoch kontinentoch

Do Istanbulu sme sa vybrali spríjemniť si predĺžený víkend, a dopriať oddych po skúškovom období. Aj napriek negatívnym ohlasom okolia sme do lietadla nasadali s nadšením. A to sme ešte netušili, že sa ešte s väčším budeme vracať.

turecko istanbul

Pár minút v Turecku …

Vystupujeme večer na vzdialenejšom letisku Sabiha Gokcen, ktoré leží v Ázii, avšak, iba hodinku od Istanbulu. Ten pocit, že ste dve hodiny predtým boli v Európe a už ste v Ázii je magický. Vďaka perfektným značeniam transfer do mesta nachádzame behom pár minút. Nasadáme do autobusu – otobusu po turecky, ktorý nás zavezie do centra “diania”. Míňame hneď niekoľko majestátnych mešít ale po kebap shope ani stopy. Jedia to tu vôbec?

Jedia…ale…

Naša prvá zastávka bola pochopiteľne v kebap shope, ktorých bolo na rušnej ulici, kde nás vysadil autobus, hneď niekoľko. Nemárnili sme čas hľadaním, vošli sme hneď do prvej reštaurácie, kde nás s úsmevom vítal jeden z mnohých zamestnancov reštaurácie. Objednávame si kebap, otázka aký, ani nepadla. Majú iba jeden, jahňací. Po prvom zakusnutí nám bolo jasne že kebap z obchodnej v Bratislave by sotva nejaký Turek zjedol s úsmevom na tvári.

Sto ľudí sto chutí. Ten “náš” je ale lepší 🙂

Po večernej prechádzke do hotela si líhame do postele s prianím, nech je už ráno a my môžme ísť objavovať.

Druhý deň…

Na druhý deň sa budíme o 6 ráno na modlitby z miestneho rozhlasu, ktorý bol ako naschvál presne pod oknami nášho hotela. Po chvíľke zdesenia ďakujem za ranný budíček a možnosť pozrieť si mesto hneď z rána.

modrá mešita v Istanbule

Netrvalo dlho… krátka prechádzka k nádhernej mešite Sultan Ahmet – modrá mešita, ktorá vôbec nie je modrá ale aj to stačilo na to, aby táto mešita prebrala slávu svojej “staršej sestre” mešite Hagia Sophia a my sme boli “in love” 🙂

pred vstupom do mešity

Prívlatok mystické, romantické, orientálne… má Istanbul právom. Okolo mešity pobehujeme s foťakom v ruke zprava, zľava a neveriacky krútime hlavou nad tou krásou. Ako toto mohol postaviť človek v 16. storočí?

V našom objavovaní pokračujeme ďalej. Naše túlavé topánky nás zavedú do Topkapi Paláca, v ktorom v čase jeho najväčšej slávy bývalo až 3 tisíc rezidentov.

Ďalšia zastávka Egyptský trh. Jasáme nad výberom všetkého možného, to ešte netušíme, čo nás čaká zajtra v Grand Bazáre.

Náš deň ukončíme prechádzkou na Taksim square. ktoré sa stalo akýmsi centrom istanbulského moderného európskeho spôsobu života. Dostať sa tam musíme cez rušnú štvrť a známy 1,5 kilometrový bulvár Istikal Avenue krorý by mohol počtom reštaurácii, obchodov, kín konkurovať aj známej 5tej avenue v New Yorku.

iskender

pouličné jedlo
jedlo na ulici

Na tretí deň

Budíme sa s ľúbozvučnými tónmi Islamských modlitieb, ktoré dookola opakuje z miestneho rozhlasu jeden z veriacich. Trochu smutne pozeráme cez okno na neutíchajú dážď, ale ani ten nás neodradil užiť si náš posledný deň v bráne Ázie a perle Orientu. Smútok netrval dlho…

Grand Bazar Istanbul

Naše kroky viedli do “chrámu” všetkých nákupných maniačok. Grand Bazar. Vyše 1200 obchodov na 45 hektárov 12 hlavných budov s 22 bránami.  Zamestnaných je tu približne 20 tisíc ľudí. A my sme nenašli ani jedného, ktorý by sa otravnosťou dal čo i len trošku prirovnať obchodníkom v Egypte. Aj vďaka tomu boli nákupy príjemné. Fejkami sa to tam len hýrilo, my sme si však zgustli na tom, že pod jednou strechou nakúpime všetky suveníry a darčeky známym.

turecke korenie

Grand bazar mydlá

Najlepšie miesto, kde zakončiť predĺžený víkend 🙂

Páčil sa ti článok? Daj o nom vedieť známym:

4 Odpovede

1. Uf, ake mozu byt negativne ohlasy okolia na navstevu Istanbulu? to si neviem ani predstavit 🙂 niet krajsieho miesta na tomto svete 🙂

1. No moja Mamca by ti o tom vedela rozpravat 🙂 Zase pustit dve dcery do Turecka same ( Turci nemaju NAJlepsiu povest, zial – podla mna ale netreba hadzat vsetkych do jedneho vreca…) nieje len tak . Tak preto . 🙂 Inak najkrajsie miesto to urcite nieje ale KRASNE je 🙂 Uzili sme si to 🙂

2. Pár postrehov z Istanbulu: 3-8. január 2016.
    Pristáli sme na letisku Sabiha Gogcen /SAW/ v Ázijskej časti mesta. Veľmi vhodné je zakúpiť a dobiť si kartu na cestovanie ISTANBULKART, ktorá sa dá zakúpiť hneď pred letiskom a potom na každej zastávke metra, autobusov, trajektov atď. Samotná karta stojí na letisku 10.-TL, inde je údajne o niečo lacnejšia. Potom si ju treba na danom automate dobiť za pomoci papierových bankoviek TL. Kreditkou sme to neskúšali. Pomer TL a EURO bol približne 3:1. Karta stačí jedna, pre ľubovoľný počet osôb, ľudia si ju môžu pri snímacích turniketoch podávať, pričom vždy sa odčíta príslušná čiastka. My sme ju využívali 5ti. Z automatu mi ju prvýkrát na požiadanie na SAW vyberal a dobíjal Turek. V autobusoch je snímač pri vodičovi a on si snímanie sleduje, lebo sa nastupuje prednými dvermi. Karta platí na všetky bežné druhy dopravy, vrátane trajektov.
    Myslím, že najlepšie, resp. pre neznalého, najjednoduchšie je cestovanie z letiska autobusom E-10 na prvú metro zastávku s názvom Soganlik /zastávky ale neustále pribúdajú, lebo metro je stále vo výstavbe/. Odtiaľ podľa plánu metra na miesto, kde kto potrebuje. Cena metra je niečo cez 1.- TL, je to najlacnejšia forma dopravy.
    Autobus má strašne veľa zastávok, ale stojí len na vyžiadanie zazvonením z vnútra na vodiča, alebo zdvihnutím ruky zo zastávky na ulici. My sme, z cca 30 zastávok na prvú metro zastávku, stáli asi 8-10 krát… Bus ide cca každých 20 min, myslím, že najmenej do 22 hod, ale toto zistené nemám. Všetko sa dá ale bez problémov dohľadať na nete, vrátane časov odchodov. Suma bola niečo cez 4.-TL/osoba a pípnutie. Cena jazdy je vždy v závislosti od používaného druhu dopravy /bus, električka, metro, trajekt…/ rôzna, ale nezáleží, koľko zastávok idete. Teda je jedno, či idete 2 alebo 20 zastávok, napr. Metro Busom. Pípnete na snímači, podáte ďalšiemu a veziete sa, koľko treba. Metro Bus je pozemný autobus, ktorý má na ceste vyhradený samostatný jazdný pruh a je veľmi rýchly. Patrí ale k tým drahším, lebo jedno pípnutie bolo cez 3,-TL.
    Odporúčam si na nete vytlačiť plánok dopravnej siete Istanbulu, urobiť plán, čo chcem vidieť a kam ísť, zaškrtnúť si príslušné názvy staníc s tým, čo sa v blízkosti ktorej nachádza a potom na nej vystúpiť /šetrí to veľa času/. Teda musíte si ho potom nosiť zo sebou, lebo na hoteli Vám moc platný nebude a názvy staníc v turečtine sú tak zložité, že nie je šanca si to bez plániku zapamätať. Všetko v metre je úžasne dobre značené, trasy sú farebne vyznačené, prestupy na staniciach tiež. Dokonca pri eskalátoroch sú na zemi nalepené farebné šľapy, ktoré udávajú smer, kadiaľ na príslušnú farbu metro linky treba ísť. Možno to znie zložito, ale keď ste napr. v niektorej zo staníc ružovej linky metra a doveziete sa na prestupový bod, kde sa z ružovej dá prestúpiť na modrú, tak po chodbách a pri schodoch budú na zemi modré šľapy, ukazujúce smer, kde je metro linka modrej farby. Samozrejme na stenách a pod stropom sú príslušne info tabule. Základ je pozorne čítať. Metro a aj ostatné druhy dopravy sú úžasne čisté, nato, koľko ľudí sa ním denne prepraví. Má len jednu chybu, že ste v podzemí a nič z mesta nevidíte.
    Preto je dobré využívať všetky druhy dopravy, aby človek neprišiel do zážitok vidieť jedno neskutočne obrovské, krásne a fascinujúce mesto. Ako som už vyššie spomínal cenovo je to veľmi príbuzné, veď napr. metro bolo za pípnutie 1,07.-TL a trajekt spájajúci E a A časť v spodnej časti Bosporu z terminálu Kadiköy v Ázii do stanice Eminönü v Európe bol cca 2,5.-TL. Keď hovorím, že 1.-Euro bolo cca 3,3.-TL, tak sú to super ceny! Ale za týždeň sa to tiež celkom nazbiera… Je dobré, si na vysvetlivkách pri pláne dopravy pozrieť, či pri križovaní rôznych farebných trás sa pokračuje tiež tou istou formou dopravy, alebo inou. My sme napr. hľadali prestup z metra do metra, ale nakoniec sme zistili, že z metra ďalej pokračovala električka po povrchu. Ale to je na spomínanom plániku dopravy tiež vo vysvetlivkách vidieť, len si to stačí všimnúť.
    Tiež sme využili služby turistického autobusu zv. Big Bus, ktorý Vás povozí po všetkých atrakciách Istanbulu. Tiež je prehľadne popísaný na nete. Je dobré si on-line kúpiť lístok bez konkrétneho času jeho využitia za 33.-Euro /konkrétny čas je 30.-Euro/, aby ste sa po príchode do Istanbulu stihli za 1-2 dni vo všetkom zorientovať a potom ísť na Big Bus. My sme naň nastupovali na jednom z X námestí zv. Taksim / v Istanbule jedno z najznámejších/. Spomínaný lístok platí na dva dni, čiže, čo si nestihnete pozrieť na prvý krát, stihnete druhý deň.
    Podčiarknuté a zhrnuté: Odporúčam každému, komu nevadí veľkomestské mravenisko, kto nemá nejaké rasové, alebo náboženské predsudky. Každému, kto nejde len hľadať negatíva a všetko kritizovať, ale ide si pozrieť zmes histórie a moderny, zmes kresťanského a muslimského sveta, zmes Europy a Ázie. Dúfam, že nastávajúca doba, tieto svety nechá v takej podobe, ako sme ju ešte mali mo žnosť zažiť my, lebo táto podoba je úžasná!