Antarktída – denník polárnej expedície

Deň 1 – nalodenie smer Antarktída

ľadové kryhy

Konečne prišiel deň nalodenia v najjužnejšom meste sveta v argentínskom Ushuaia. Poobede už sú všetci na palube expedičnej lode a tak môžeme vyraziť na nedotknutý kontinent južnej pologule, Antarktídu. Menšia loď s približne 60 pasažiermi a 20 člennou posádkou s útulnými kajutami s písacím stolom, pohovkou, umývadlom a okienkom. Privítanie cestovateľov takmer z celého sveta na lodi bolo priateľské, väčšina posádky je ruská, asi 7 anglicky hovoriacich zamestnancov sa stará o pohodlie a odborné informácie.

Deň 2 – Drakeova pasáž

Drakeova pasáž, expedícia AntarktídaPrebudenie nebolo zrovna najlepšie, keďže známa Drakeova pasáž zvyčajne poriadne loďou hojdá a tak som radšej v pravidelných intervaloch jedol tabletky proti nevoľnosti. Mnohí vynechali raňajky a trávili čas skôr na toaletách. Cesta trvá takmer 2 dni a preto bol na lodi odborný výklad a premietanie videa o prírode a zvieratách, ktoré na Antarktíde uvidíme.  Nechýbalo ani bezpečnostné školenie a cvičná evakuácia do polárnych záchranných člnov, ktoré sú uzavreté, majú motor a zásobu jedla a vody na niekoľko dní.

Deň 3 – Južné Shetlandské ostrovy

Aj keď bola noc pokojná, ráno sa opäť zdvihli vlny a tak som vynechal raňajky, zobral tabletky a išiel do postele. Večer bol plánovaný príchod k Južným Shetlandom, odkiaľ by už plavba mala byť pokojnejšia. Cez obed som vyšiel na kapitánsky mostík s krásnym výhľadom na rozbúrené more, množstvo vtákov (spoznal som len albatrosy) a popri lodi skákali aj 4 tučniaky.

Antarktída

Na lodi bola okrem iného aj sauna, takže sa po fotení okolitých ľadovcov bolo možné za studeného počasia v saune dobre ohriať.

Deň 4 – Antarktída, prvé vylodenie, tučniaky, tulene a veľryby

tučniaky na antarktíde

Konečne na pevninu! Už od 8 ráno sme sa teplo obliekli a naskákali do člnov smer Mikkelsen Harbour. Sprievodca nás povozil okolo ľadovcov a vystúpili sme na pevninu medzi hniezda tučniakov Gentoo. K tučniakom sa môžete priblížit asi na 4 metre (aj napriek zápachu), odvážnejšie z nich sa priblížia ak sa skloníte. Ku každému hniezdu viedla vyšlapaná cestička, tučniaci sa hrali v mori nahánačku, perie im pri teplote 4 stupne poskytuje skvelú tepelnú izoláciu. Nafotili sme si tieto krásne zvieratá a ponáhľali sme sa späť na obed.

sloní tuleň

Veľryba na Antarktíde

Z lodi už máme krásny výhľad na slnkom zaplavenú zátoku Curtis, ktorá je plná ľadových krýh. Krásny deň na Antarktíde nám po chvíli odpočinku spestrí výlet člnom a mávanie plutvou veľryby (Minka whale), ktorá nám však rýchlo zmizla. Kúsok ďalej sa opaľuje tuleň. Z času na čas sa odlomí kus ľadovca a spolu s hrmotom padá ľadová kryha do vody. Pokračujeme v prehliadke a člny si navzájom odporúčajú kde je možné vidieť také a také zvieratá. Vidíme tučniaky, samičku slonieho tuleňa, ktorého meno zodpovedá veľkosti. Po niekoľkých hodinách opúšťame zátoku Curtis, ktorá patrí naozaj k jedinečným zážitkom. Pri výhľade z kapitánskeho mostíka fotíme krásnu slnečnú ľadovú scenériu a máme šťastie aj na nádhernú veľrybu (Humpback whale – Vráskavec dlhoplutvý), ktorá prinútila vytiahnuť všetky fotoaparáty. Po skvelej večeri pozeráme dokumentárny film o miestach, kam sa vyberieme nasledujúci deň.

Deň 5 – kempovanie na Antarktíde

Prebudenie do chladného rána v krásnej zátoke Port Lockroy, kde sa nachádza jedna z najstarších staníc. Chata, ktorú už pred desaťročiami obývali britskí výskumníci je zrekonštruovaná, je obklopená hniezdami tučniakov a krásnymi zasneženými horami, dnes slúži ako múzeum života na Antarktíde. Nachádza sa tu jediná funkčná pošta na Antarktíde, takže väčšina z nás si kupuje suveníry a posiela pohľadnice z Antarktídy.

Antarktída

Pred plavbou sa dali prikúpiť extra aktivity ako kajakovanie či horolezectvo. Okolo obeda vyšlo slnko a tak sme sa pri krásnom počasí a pokojnom mori cítili ako v raji. Okolo lode preplávali mnohé veľryby, dokonca aj hejno asi 10 Minke veľrýb. Podvečer prichádzame k ostrovu Pleanau, ktorého priľahlá zátoka ponúka najkrajší pohľad na plávajúce ľadovce na vode. Vrakovisko odlomených kusov ľadu zaplnilo celú zátoku, ktorú si prezeráme z blízka v malých člnoch. Nádhernú polárnu scenériu dotvárajú opalujúce sa tulene a hejná tučniakov vyskakujúcich z vody ako delfíny.

tučniaky na Antarktíde

Po večeri sme kempovali pod šírim nebom na Antarktíde. Táto časť výletu je dobrovoľná, no viac ako polovica pasažierov nadšene súhlasila. V spacákoch ležíme medzi hromadou snehu a ľadu a sledujeme ružovo ožiarené ľadovce a zvieratá, ktoré lenivo ležia v okolí. Slnko zapadá okolo polnoci a ponúka nádherné svetelné predstavenie, úplná tma za celú noc nenastala. Keďže som sa dobre naobliekal, nebola mi zima a zobudil som sa uprostred nekonečne bielej krajiny až okolo 6 ráno na hluk tučniakov.

tuleň
smutný tuleň

Deň 6 – polárna výskumná stanica a kolónie tučniakov

Presúvame sa ďalej k Argentínskym ostrovom a kotvíme pri ukrainskej výskumnej stanici Vernadsky, v ktorej nám milá posádka ukáže kompletné vybavenie (kuchyňa, posilňovňa, ordinácia, bar, biliard, sauna, pracovisko na skúmanie ozónovej diery atď). V ďaľšej zátoke navštívime chatu z 40. rokov s výhľadom na okolité ľadovce a tulene druhu  Weddel a Fure. Poobede trávime niekoľko hodín na ostrove Petermann, kde sa nachádzali kolónie Gentoo a Adelie tučniakov a na skalách rozložení antarktickí kormoráni.  Fascinuje nás pohľad na život tučniakov, ako sa starajú o vajíčka, ako si kamienok po kamienku budujú hniezda a ako smiešne pochodujú k moru za potravou.

expedícia na Antarktídu

Večer nás čaká prekvapenie v podobe grilovania a párty s hudbou a vareným vínom. Kuchári pripravili švédske stoly a výhľad na okolité ľadovce nám spestrila veľryba.

Deň 7 – ľadovce a plávanie na Antarktíde

Presunuli sme sa do zátoky Paradise, lemovanej strmými ľadovými stenami, fotíme svetlomodré ľadovce. Zamračená obloha a silný vietor nás prinútili obliecť o vrstvu viac. Po výstupe na pevninu pokračujeme k ostrovu Cuverville. Poobede sa vyčasilo a tak sme zobrali batohy, krém na opalovanie a vyrazili sme na túru na najvyšší kopec na ostrove. Po hodine chôdze sa nám poskytol jeden z najkrajších výhľadov počas celého pobytu na Antarktíde. Zasnežené hory, modrá obloha a zátoka plná ľadových krýh je nezabudnuteľná. Cesta dola ide jednoducho a rýchlo po zadku 😉

Antarktída - ľadové zátoky

Po návrate k lodi nás vedúci skupiny hecuje na kúpanie vo vode s teplotou 0° C. Keďže sem príde človek zvyčajne len raz za život, skáčem z paluby na treťom poschodí rovno do hlbín a po pár tempách pri lodi rovno do sauny, neskutočný zážitok. Po večeri nás kapitán upozornil na rodinku kosatiek, ktoré sme sledovali pri západe slnka smerom na sever k ostrovu Deception.

západ slnka Antarktída

Deň 8 – Deception Island a obrie tulene

slonie tulene, Antarktída

Ráno sme doplávali k vulkanickému ostrovu Deception. Čierne pláže so sopečným pieskom v ktorom si môžete vyhrabať dieru a kúpať sa vo vyhriatej termálnej vode. Poobede sme sa presunuli o niekoľko kilometrov ďalej k Elephant Point, kde nás už čakalo posledné vylodenie na pevnine. Aj napriek tomu, že som neočakával už nič prekvapivé,  naša prechádzka pomedzi takmer tonu vážiace slonie tulene stála opäť za to.

Dni 9-11 – cesta späť

Antarktída ľadovce

Cesta naspäť do Argentíny cez Drakeovu pasáž spríjemňovala prezentácia a rôzne filmy. Prezeráme si fotky a rekapitulujeme zážitky. Neskutočné dobrodružstvo expedície na Antarktídu najlepšie dokazuje pani, ktorá výlet na Antarktídu absolvovala už 7. krát. Plavba bola skvele zorganizovaná, do poslednej bodky všetko naplánované, posádka príjemná, sprievodcovia skvelí od začiatku až do konca a skvelé počasie čerešnička na torte. Antarktída bola pre mňa tak neopakovateľný a jedinečný zážitok, že ho nedokážem porovnať so žiadnym iným miestom. Vrele odporúčam expedíciu na posledný kontinent na svete, ktorý Vás nemôže sklamať.

Autor: Karel Topič z CK Viva Travel, ktorá sa špecializuje na Antarktídu a celú Južnú Ameriku.

Karel Topič

Páčil sa ti článok? Daj o nom vedieť známym: